Adaptogener för hormonsystemet

Adaptogener är en grupp av biologiskt aktiva och naturliga ämnen som kan hjälpa dig att öka din förmåga att dels anpassa dig till negativa faktorer i omgivningen, dels undvika skador från sådana faktorer.

Adaptogener kan beskrivas ha en skyddande effekt på hälsan mot inverkan från både “omgivningen” och inre emotionella störningar.

Syftet är att anpassa sig till skilda, icke önskvärda, faktorer i omgivningen och att skydda mot skadlig inverkan av dessa – en adaptogen kan till exempel vara till hjälp vid nedsatt prestationsförmåga som trötthet och svaghetskänsla.

Adaptogener skall ha en klar effekt både över längre tids användning och vid engångsanvändning.

Resultatet kan visa sig som att du nu fått ökad mental och fysisk arbetskapacitet då du tidigare var trött och överbelastad.

Sedan 1947

Termen ”adaptogen” användes först år 1947 då det första ämnet klassificerades som adaptogen. Detta ämne befanns öka organismens motståndskraft mot ”stress”, det vill säga göra kroppen bättre på att hantera påfrestningar som hotar en organisms homeostas.

Den ursprungliga definitionen av adaptogen var:

  • En adaptogen skall vara icke-toxisk.
  • En adaptogen skall ha en ospecifik farmakologisk verkan. Den skall öka motståndskraften mot ett brett spektrum av skadliga biologiska, kemiska och fysikaliska faktorer.
  • En adaptogen skall ha en normaliserande effekt på skilda organsystem hos användaren.

Adaptogen vs stimulantia

Skillnaden mellan en adaptogen och en konventionell stimulantia, som koffein, nikotin, amfetamin med flera, är att stimulantia kan göra att användaren utvecklar både tolerans och beroende.

Adaptogenen kan klassificeras som ett tonikum med substanser som upphäver tillstånd av ”svaghet” eller brist på ”kraft” hos hela organismen eller specifika organ.

Stimulantia däremot är ett preparat som åstadkommer en tillfällig ökning av den mentala eller fysiska kapaciteten med en efterföljande negativ fas som följd.

Som ett exempel kan nämnas att adaptogener inte ger upphov till de sömnproblem som centralstimulerande ämnen gör. Den stresskyddande effekten är inte en följd av att stressresponsen hämmas utan den är resultatet av en basal verkan på cellnivå.

Adaptogener kan:

  • Förbättra sköldkörtelfunktionen,
  • Sänka kolesterolet på naturlig väg,
  • Reducera oro och depression,
  • Reducera degenerationen hos hjärncellerna,
  • Stabilisera blodsockret och insulinnivåerna,
  • Stödja funktionen hos binjurarna.

Enligt Jan Witcomb finns det 16 olika adaptogener.

Vanliga och användbara adaptogener, var och en med olika egenskaper, är:

  • Ginseng (Panax ginseng): Ginseng är förmodligen den mest kända adaptogenen. Asiatisk ginseng (Panax ginseng) ses som den mest potenta bland de olika ginsengsorterna. Forskning har validerat ginsengens användande för att förbättra mental kapacitet och funktion och din förmåga att stå mot stress. Denna röda ginseng har även antioxidanta och antidepressiva effekter samt kan hjälpa till att sänka både blodtryck och blodsocker.
  • Helig basilika, Tulsi (Ocimum tenuiflorum): Helig basilika, Holy basil, är känd i Indien som “elixir of anti-aging.” Preliminära studier föreslår att helig basilika hjälper till att motarbeta trötthet och stress, boostar ditt immunsystem och reglerar blodsocker, blodtryck och hormonnivåer.
  • Ashwaganda (Withania somnifera): Ashwaganda kallas ofta för ”Indisk ginseng”. Den har använts inom Ayurvedisk och österländsk medicin under mer än 2 500 år för att reglera immunsystemet, sänka kolesterolnivåer och för att lätta på oro. Ashwaganda kan reducera stresshormoner (kortisol) vilka kan störa endokrin funktion och öka ådrandetakten. Dessutom kan Ashwaganda öka blodflödet i de reproduktiva organen samt hjälpa till med positiva efekter vid varma vallningar och depression.
  • Astragalus (Astragalus membranaceus): Astragalus används mycket inom TCM, Traditional Chinese Medicine, bland annat för att stärka immuniteten och för att buffra effekterna av stress. Den höjer de anti-stresskomponenter som kroppen använder för att reparera och förebygga stressrelaterade skador. Astragalus kan även reducera förmågan hos stresshormoner, som kortisol, att binda till cellreceptorer.
  • Lakritsrot (Glycyrrhiza glabra): Lakritsrot kan öka energi och uthållighet, boosta immunsystemet och skydda thymus mot att skadas av kortisol. OBS! Lakritsrot kan höja blodtrycket.
  • Rosenrot (Rhodiola rosea): Rosenrot är en potent adaptogen som ger en buffert mot stressrelaterad mental och fysisk trötthet.  Rhodiola rosea innehåller fytokemikalier (salisdrosider) som lindrar oro och motverkar åldrandet. Rosenrot motverkar produktionen av kortisol, ökar nivåer av proteiner med stressbromsande effekter och återställer normala ät- och sömnmönster efter stress. Dessutom kan den skydda mot oxidativ stress, strålning och giftiga kemikalier, och skydda hjärta och lever.
  • Schisandra, Schizandra, Fjärilsranka (Schisandra chinensis): Schisandra ökar uthålligheten och bidrar till normal funktion av binjurar och till kroppens stresshanteringsförmåga. Liksom rosenrot passerar schisandra blod/hjärnbarriären, vilken är en del av förklaringen till den goda effekten på centrala nervsystemet. Schisandra skyddar levern och aktiverar glutation-systemet (GSH),  vilket bidrar till att oxidationen av fettsyror minskar och cellmembranen kan bibehållas utan skadlig påverkan.
  • Rysk rot (Eleutherococcus senticosus): traditionellt har rysk rot används vid mental och fysisk trötthet. Rysk rot är en av de klassiska adaptogenerna, det vill säga stimulerar kroppsfunktionerna och ökar stresståligheten. Rysk rot har dessutom en kraftigt antiinflammatorisk och immunstimulerande effekt.
  • Cordyceps: Cordyceps-, reishi-, shiitake- och maitakesvamp har alla antioxidanta egenskaper. Dessa läkesvampar är inte adaptogener enligt den ursprungliga definitionen, men alla dessa, var och en, har adaptogena och immunstärkande egenskaper.

Att äta bra, sova och vila tillräckligt, motionera regelbundet och vara aktiv, skriva ned vad du är tacksam över och håll igång ditt sociala liv och engagemang skyddar dig mot kronisk stress och det som kan döda ditt liv.

 

Om du i tillägg till detta lägger intag av adaptogener kan du ytterligare förstärka ditt skydd mot skadande effekter från höga kortisolnivåer.

Referenser:

Information till användare

Hemsidan progesterall.se tillhandahåller inte individuell rådgivning till dig som använder ProgesterAll / planerar att använda ProgesterAll. Vi ber dig kontakta inköpsstället för frågor och konsultation.

Referenser

Ytterligare referenser till innehållet på progesterall.se hittar du här:

Referenser

Analysera dina hormoner

 

Innehåll på hemsidan

Allt innehåll på progesterall.se, inklusive text, bilder och annan grafik är sammanställd i studie- och utbildningssyfte.

Innehållet är tänkt att ge svar på vanliga frågor gällande produkten ProgesterAll, och sammanfattar generell, samlad information samt ger en sammanställning av utvalda forskningsrön.

Innehållet på progesterall.se ska inte på något sätt ersätta professionell medicinsk rådgivning, undersökning, diagnos och/eller behandling/vård av läkare eller annan sjukvårdspersonal.

Vid misstanke om sjukdom bör du alltid konsultera läkare.

Kakor/cookies

På progesterall.se använder vi kakor/cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används.

Genom att klicka på ”JAG ACCEPTERAR”, godkänner du att du förstått villkoren för att använda hemsidan progesterall.se

UA-89319117-1